`
TeamPartnersMediaLocatiesSprekersLid worden?ActiviteitenKennis delenContactOver onsHome
WOENSDAG 30 OKTOBER 2019
DIYA TAILORS TE VOORBURG
Diya Tailors, Mode vervaagt, stijl is voor eeuwig
In Suriname dragen kinderen een uniform naar school. Dat doen ze nu, maar ook in de jaren 70 van de vorige eeuw. Soeniel Garieb, een kersvers lid van de Kennissenclub, kan er over meepraten. Op zesjarige leeftijd moest hij zich elke dag in een uniform hijsen. Leuk was anders. Hij besliste liever zelf wat hij aantrok. Maar niet omdat hij zich graag wilde conformeren aan door Hollywood voorgeschreven kledingtrends. Integendeel. De kleine Soeniel had een broertje dood aan jeans, slobber T-shirts en afgetrapte sneakers. Nee, het ging hem om de korte broek; een verplicht onderdeel van het Surinaamse schooluniform. Want tropische temperaturen of niet, Soeniel moest en zou in een fatsoenlijke, lange broek op het schoolplein verschijnen. Je hebt stijl, of je hebt het niet, tenslotte.
The rich & famous
In 1978 verhuisden Soeniel en zijn familie naar Nederland. Op zijn nieuwe school in Den Haag mocht hij dragen wat hij wilde. En zo geschiedde. Binnen de kortste keren stond Soeniel bekend als ‘die nette jongen’, die altijd tiptop verzorgd op het schoolplein verscheen. Maar daar bleef het niet bij. Hij ging nadenken over stijlen en stoffen, klom achter de tekentafel en zette voorzichtig zijn eerste ontwerpen op papier. Het waren de eerste, voorzichtige stapjes op een weg die zou leiden naar een prachtig pand op de Herenstraat in Voorburg, waar hij vandaag de dag de exclusieve kledingwinkel Diya Tailors bestiert.
Door de jaren heen bouwde Soeniel een trouwe klantenkring op in binnen- en buitenland. We noemen (ex) topvoetballers als Hakim Ziyech en Ronald Waterreus. Maar ook Lee Towers, Jan Dino en Robert Roberts, de broer van Julia. Dat Diya Tailors het goed doet onder de rich & famous is niet verwonderlijk. Met een collectie van meer dan 5500 verschillende stoffen, waaronder weefsels van wereldberoemde merken als Zegna, Holland & Sherry en Europeana, is Diya Tailors een toonaangevende speler in het hogere segment. Bovendien hoef je niet persé naar Voorburg om je een maatpak aan te laten meten. Desgewenst komen de tailors van Diya, gewapend met meetlint en een arsenaal aan stoffen, naar je huis of kantoor om een pak naar keuze samen te stellen.
Boze boeren
Woensdag 30 oktober organiseerde de Kennissenclub een bijeenkomst in de winkel van Diya Tailors. Het beloofde een mooie avond te worden. Er was voor de gelegenheid een roulettetafel ingevlogen waar clubleden een gokje konden wagen. Er werd niet om geld gespeeld, maar om prijzen. In dit geval een op maat gemaakt overhemd van Diya signatuur. Er was tevens een klassieke barbier aanwezig, die in de startblokken stond om baard, snor of sik bij te punten, of, indien nodig, een volledige scheerbeurt aan te bieden. De wijn stond klaar en de whisky ook. Oftewel, alle ingrediënten waren aanwezig om er een mooie avond van te maken. Het liep echter anders dan gepland. Duizenden boze boeren, veelal discutabel gekleed, hadden besloten om de Hofstad die dag hermetisch af te sluiten. Kortom, het stikstofdebat gooide roet in het eten. En dat was jammer, want het eten dat Soeniel en zijn medewerkers voor ons hadden bereid, smaakte fantastisch. De paar clubleden die Voorburg via illustere kruip- en sluiproutes wel wisten te bereiken, werden niettemin getrakteerd op een bijzonder gezellig samenkomen.
Gentlemen’s club
De ambiance in de winkel van Diya Tailors doet denken aan een Londense gentlemen’s club uit de tijd waarin de zon in het Britse Rijk nooit onderging. Chesterfield banken, een rijkelijk gevulde whisky cabinet en goede sigaren voor de liefhebbers. ‘Die sigaren roken we natuurlijk op de binnenplaats, niet in de winkel’, zegt Soeniel lachend, wanneer we hem kort na de bijeenkomst op 30 oktober te spreken krijgen. Dat de winkel van Diya Tailors meer omvat dan kledingrekken en paskamers heeft te maken met een diepgewortelde bedrijfsfilosofie. Wie zich een pak aan laat meten, zal op de Herenstraat in Voorburg meer bloot moeten geven dan lichaamsmaten alleen. ‘Ik wil mijn klanten leren kennen, van buiten, maar ook van binnen. Wat voor werk doet hij? Is het een extrovert persoon, of juist heel gereserveerd? Voor welke gelegenheid wil hij het pak dragen? Hoe denkt hij zelf over kleuren, oftewel, hoe zit zijn smaak in elkaar? Met wat voor menstype heb ik te maken? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk in het samenstellen van kleur, stof en stijl. Wat dat betreft, ben ik dus ook een beetje een psycholoog. En ja, tijdens dit soort gesprekken is het fijn wanneer mensen zich op hun gemak voelen, met een glaasje wijn of whisky. Cola mag ook hoor!’
Starten in een crisis
Soeniel Garieb is een selfmade man in optima forma. Hij begon zijn carrière als verkoper in een kledingwinkel, werkte zich op tot leidinggevende en had naar verloop van tijd 10 winkels onder zijn hoede. Zijn klanten, veelal ondernemers, spoorden hem aan om voor zichzelf te beginnen. ‘Ik had inderdaad een duwtje in de goede richting nodig. En dan is het fijn wanneer je met mensen werkt die zelf bedrijven runnen, ondernemers dus. Keer op keer hoorde ik: “Jij hebt niet door hoe goed jij bent.” Ik zag dat zelf niet zo, maar toen ik me verdiepte in de werkwijze van andere tailors, mijn concullega’s dus, kwam ik tot de conclusie dat ze een punt hadden. Dit klinkt wellicht wat arrogant, maar mijn manier van werken was en is inderdaad anders. Beter, zo je wilt. Toen ik eenmaal de knoop doorhakte en voor mijzelf begon, brak de crisis uit. De ene na de andere bank kwam in de problemen. Het was een moeilijke tijd om een zaak te beginnen, maar ik dacht bij mezelf: ‘als ik dit overleef, dan overleef ik alles’. En zoals je ziet, zijn we er nog steeds en de zaak loopt prima.’
De vrouw beslist
Diya Tailors is het enige bedrijf in Nederland dat alle takken van sport beoefent op het gebied van maatwerk en design. ‘Wij ontwerpen alles. Denk aan maatpakken, maar ook bruids- en galajurken, overhemden, broeken en wat dies meer zij. Daarbij werken we zeven dagen in de week, ook in de avonduren. Dat wil overigens niet zeggen dat wij binnen 24 uur een maatpak in elkaar kunnen zetten. Klanten die daarom vragen, verwijs ik vriendelijk door naar andere bedrijven. Een kwalitatief hoogstaand product vergt nu eenmaal aandacht en zorgvuldigheid. En dat kost tijd. Service aan huis is een andere dienst die wij leveren. Onze klanten hebben vaak hele drukke agenda’s en dus geen tijd om naar Voorburg te komen. Onze tailors komen dan ook geregeld bij klanten thuis, of op kantoor. Wanneer we bij mannelijke klanten op bezoek komen, krijgen we onherroepelijk met hun vrouw, verloofde of vriendin te maken. De heren laten zich opmeten, maar in samenspraak met hun wederhelften kiezen we de stijl, stoffen en het ontwerp. De kledingbranche is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd. Maar some things never change. Wanneer het om kleding gaat, delen de dames nog steeds de lakens uit.’